Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview met Remco Boxelaar, nieuwe marketing manager Talent naar de Top

Kun je jezelf even kort voorstellen?

Mijn naam is Remco Boxelaar (hij/hem), 31 jaar jong. Ik heb de MSc Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam afgerond en onderzocht voor mijn scriptie of er een “gay advantage in business” bestaat.

Ik ben mijn carrière begonnen bij consultancybureau AT Osborne in de rol van bestuurssecretaris waar ik Diversiteit & Inclusie in mijn portefeuille kreeg. Nadien heb ik als ondernemer het platform Corporate Queer opgericht, om de heteronorm in het bedrijfsleven te bevragen en uit te dagen.

Waarom kies je voor Talent naar de Top?

Ik ken Talent naar de Top sinds 2017. Ik heb Hélène Borgman destijds ingehuurd bij AT Osborne als trainer in Unconscious Bias. Later heb ik haar gevraagd plaats te nemen in de Raad van Advies van Corporate Queer, en zo heb ik ook Yelly Weidenaar leren kennen. Ik geloof heel erg in ‘intersectionaliteit’, dus hoe we de strijd voor gelijke rechten van minderheidsgroepen onderling verbinden. Vandaar dat ik juist deze stap wil maken.

Wat is je achtergrond?

Ik ben opgegroeid in het dorp Oegstgeest, maar ik werd tijdens mijn studie op straat gescout als model. Ik heb lang in Parijs gewoond. Het feit dat ik Nederlands, Engels en ook vloeiend Frans spreek, heeft me erg geholpen in mijn eerste job. Als rechterhand van de CEO was ik de linking pin tussen de vestigingen van AT Osborne in Baarn, Brussel en Parijs.

Remco Boxelaar (fotocredits: Coco Olakunle)

Wat is je persoonlijke missie?

Wat een mooie vraag. Ik hoop mensen te verbinden en op een niet-confronterende manier bewust te maken van de oogkleppen die we allemaal op hebben. Ook ik. Mijn missie voor mezelf is misschien wel om nooit uitgeleerd te (willen) zijn, weten niets te weten.

Waar kan je jou altijd wakker voor maken?

Mijn grote droom was om eens op een TEDx podium te staan. Die wens is al in vervulling gegaan, want ik mocht twee jaar geleden meedoen aan de Talent Night van TEDxAmsterdamWomen. Juist ook om als man daar te staan en te onderzoeken in hoeverre gender een jas is die we iedere ochtend aantrekken en in welke mate dat gekoppeld is aan ons biologische geslacht. Dat onderwerp blijft mij triggeren.

Welke uitdaging ga je graag aan binnen Talent naar de Top?

Ik heb bij het opbouwen van Corporate Queer als ‘brand’ veel gebruik gemaakt van social media en laagdrempelige interactie met mijn volgers. In gesprek gaan met elkaar via DM. Ik hoop dat ik dit ook kan brengen naar Talent naar de Top: de online zichtbaarheid en benaderbaarheid vergroten. De discussie faciliteren en verder helpen. En ik sluit niet uit dat je mij ook ‘on stage’ tegenkomt!

Deel dit artikel: